پرش به محتوا پرش به سایدبار پرش به فوتر

روش های ساخت و تولید توری حصاری

به گزارش ساخت و ساز: توری حصاری یا به عبارت ساده تر فنس یکی از انواع مختلف توری فلزی است که با مفتول گالوانیزه سرد یا گرم و یا با فولاد ضد زنگ تولید می شود. این توری بسیار با دوام است و از کیفیت بالایی هم برخوردار است و دلیل این امر هم جنس فولاد آن می باشد. این توری به دلیل اینکه روکشی از جنس فلز روی دارد در برابر انواع شرایط آب و هوایی مقاوم است و زنگ نمی زند. به همین دلیل هم تبدیل به یکی از بهترین گزینه ها برای شرایط آب و هوایی خاص به شمار می رود. با توجه به قیمت توری حصاری که معمولا مناسب و به صرفه است، اکثرا در مواردی مانند سالن های ورزشی، تجهیزات نظامی، باغ و حیوانات و مواردی از این قبیل استفاده می شود.

توری حصاری یا فنس چیست؟

توری حصاری یا فنس نوعی حصار است که از مفتول گالوانیزه گرم ساخته می شود و کاربردهای زیادی جهت حصارکشی زمین ها، باغ ها، ساختمان ها و… دارد. به طور کلی این نوع توری از مفتول گالوانیزه و گاهی هم از پلی اتیلن تولید می شود، حتی در بعضی موارد امکان دارد جهت مصارف تزئینی از چوب بامبو برای ساخت فنس یا توری استفاده شود.

در سال 1840 اکثر فنس ها از چدن ساخته می شدند؛ اما این نوع حصار به دلیل قیمت خیلی زیاد از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبود. با این وجود هم اکنون هم بعضی از کارگاه ها از چدن برای ساخت توری حصاری استفاده می کنند.

در گذشته افراد برای محافظت از زمین های کشاورزی و باغات خود از فنس های چوبی استفاده می کردند تا از حمله حیوانات مختلف به اراضی خود جلوگیری کنند. به طور کلی اولین فنسی که بشر از آن استفاده کرد خورده چوب ها و شاخه های درختان بودند که در هم تنیده می شدند؛ حتی هم اکنون هم می توانید مشاهده کنید که بسیاری از باغ ها از این تکنیک برای فنس کشیدن استفاده می کنند.

با اینکه همچنان از فنس های چوبی استفاده می شود، اما این نوع فنس نمی تواند در مقابل شرایط آب و هوایی سخت چندان مقاومت کند و با هر بارندگی یا حادثه دیگری امکان دارد آسیب ببینند؛ در حالی که فنس آهنی در مقابل انواع شرایط آب و هوایی کاملا مقاوم می باشد.

نحوه ساخت توری حصاری

فنس آهنی اولین بار در اروپا تولید شد و به مرور زمان استفاده از این نوع حصار رونق بسیاری پیدا کرد. اگر فنس از آهن معمولی تولید شود، نحوه ساخت آن بسیار راحت تر است و نسبت به استیل مقاومت بیشتری هم خواهد داشت. از فنس آهنی بیشتر در کنار جنگل ها و دریاها استفاده می شود و شیوه ساخت آن اصولا به صورت فرفورژه می باشد.

توری حصاری یا فنس را به سه روش مختلف می توان تولید کرد:

  • دو سر پیچ
  • دو سر قلاب
  • یک سر قلاب و یک سر پیچ

بافت دو سر پیچ به دلیل حمل و نقل آسان تری که دارد در تولید بیشتر به کار می رود.

توری حصاری به دو روش دستی و اتومات بافته می شود. در روش اتومات تمامی مراحل به روش اتوماتیک انجام می شود و حتی امکان دارد بعضی از مراحل به روش نیمه اتومات باشد یعنی هم به صورت صنعتی باشد و هم دستی؛ در این روش به توری حصاری تولید شده می توان توری نیمه اتوماتیک هم گفت.

روش تولید اتوماتیک

در روش تولید فنس به وسیله دستگاه های تمام اتوماتیک ، ابتدا برای بافت فنس، مفتول گالوانیزه یا مفتول سیاه خریداری می شود. ضخامت مفتول بستگی به نوع دستگاه، نوع سفارش مشتری و میزان استحکامی که برای توری حصاری مدنظر داریم، متفاوت است. بعد از خرید، مفتول در جایگاه مخصوص آن در دستگاه قرار می گیرد. مفتول به خاطر نوع بسته بندی قرقره ای، دارای انحناهای حلقوی است که به وسیله دستگاه، صاف می شود. سپس وارد کار شده و در صورت نیاز، روکش دهی می شود. روکش دهی در این مرحله سبب می شود که نیازی به رنگ آمیزی حصار توری نباشد. در حین مراحل، روکش به وسیله جریان هوا، خشک شده و مفتول روکش دار وارد قسمت حصار بافی خواهد شد.

در این مرحله از روش تولید فنس، ردیف اولیه حصار، برش داده شده و با مفتولی هم اندازه خود، پیچ و تاب می خورد. این عملیات به صورت خودکار انجام می گیرد و قابل تنظیم است. محل پیچ خوردن دو مفتول با هم، ابعاد چشمه ی فنس توری را مشخص می کند. منظور از چشمه، قاب های لوزی شکل است. عملیات به صورت روتین تا انتهای مفتول تکرار می شود. سپس برش خورده و انتها و ابتدای توری ایجاد شده، به وسیله سیم پیچی اتوماتیک، محکم می­ گردد تا از باز شدن احتمالی دو مفتول از هم، جلوگیری شود. در انتهای مرحله اول، یک ردیف توری داریم که به سمت بالا هدایت شده و جا را برای مفتول جدید باز کرده. رشته ای جدید از مفتول وارد دستگاه شده و شروع به پیچ خوردن در ردیف مفتول آخر می نماید.

در انتهای کار، این مفتول نیز برش خورده و به سمت بالا هدایت می شود. مفتول های وارد شده در دستگاه حصار بافی، کم کم، به حصار تبدیل می شوند و طول حصار را افزایش می دهند. با افزایش طول حصار، این قطعه به سمت بخش بسته بندی هدایت شده و به صورت رول، بسته بندی می­ گردد. مراحل کار، بسته به طولی که قصد داریم، بسته بندی کنیم، ممکن است کوتاه یا طولانی باشد. در هر کارگاه متراژ مشخصی برای هر بسته، در نظر گرفته می شود که از 20 الی 30 متر متفاوت خواهد بود. اما براساس سفارش مشتری، این متراژ قابل تغییر است.

روش تولید دستی

بر خلاف تصور شما در تولبد توری به روش دستی از ماشین ها و دستگاه های اتوماتیک استفاده می شود، با این تفاوت که این مراحل به جای دستگاه توسط یک الی دو نفر انجام می گیرد و تنها فرآیند بافت حصار توری ها با دست انجام می شود! به عنوان مثال یک دستگاه برای پیچیدن توری بر روی قالب چشمه توری حصاری وجود دارد که با استفاده از یک موتور الکتریکی کار می کند! در این دستگاه قالب هایی وجود دارند که اندازه های مختلف چشمه توری حصاری را بسته به کاربرد مدنظر خود قرار داده و تولید می کنند. به این صورت که هر قالب، مختص به اندازه مخصوص و منحصربه فردی از اندازه چشمه است و با عوض کردن آن، سایز چشمه نیز تغییر می کند.

سیم مفتول گالوانیزه مورد استفاده برای تولید توری حصاری، به دور قالب ذکر شده می پیچد تا شکلی زیگزاگی مانند به خود بگیرد. هر ضلع این زیگزاگ، یک ضلع از لوزی را شکل می دهد. این زیگزاگ ها به هم بافته شده و سطح توری حصاری را به وجود می آورند. در اصل منظور از بافته شدن مفتول های زیگزاگی، همان پیچاندن آن ها در یکدیگر است به صورتی که ردیف به ردیف به طول توری حصاری اضافه می شود.

در ادامه با بافتن ردیف های مفتولی و شکل گرفتن توری حصاری، برای مطمئن شدن از مقاومت و سفتی سازه، دو سر مفتول های جانبی را به وسیله یک پیچ گوشتی شارژی، پیچ می دهند تا بافت از جای خود در نرود. در آخر نوبت به این می رسد که توری حصاری تولید شده را به صورت رولی بپیچند و آن را بسته بندی کنند. پس از بسته بندی توری حصاری تولید شده آن را روانه بازار می کنند.

نگهداری از توری حصاری

  • به صورت دوره ای باید میخ های فرو رفته در پرچین چک شود و در صورت نیاز آن ها را عوض کنید.
  • هر چندماه یکبار فنس باید تمیز شود و کثیفی یا لکه ای روی آن باقی نماند.
  • هرچند سال یک بار باید فنس ها را رنگ کرده.

رشد گیاهان در اطراف توری حصاری شاید به محیط ظاهر جذابی ببخشد اما در صورت کنترل نکردن آن امکان دارد موجب آسیب رساندن به فنس شود. این توری ها در مقابل درختان چندان مقاوم نیستند و نباید در اطراف آن ها درختی وجود داشته باشد. باید این مسئله کنترل شود که نهال یا درختی در نزدیکی فنس کاشته شود.

در نتیجه، نحوه تولید توری حصاری یا همان فنس هر ۲ روش دستی و صنعتی آن رایج هستند. هر چند که در روش دستی آن باید نیروی کار نیز بکار گرفته شود. البته در هر ۲ نوع، انواع دستگاه های اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک نیز در تولید توری حصاری بکار می روند. برای خرید انواع توری حصاری با بهترین قیمت کافی است به سایت آیرونید مراجعه کنید.

پیام بگذارید

برو به بالا